Óragyártás a Danuviában (forrás: Gáspár Ferenc - Mann Miklós Danuvia Szerszám- és Készülékgyár története 1920-1970)

   


„A gyár békeprofiljának kialakítását végül is a jóvátételi szállításokba történő bekapcsolódás döntötte el.

1945. május 25-én az Iparügyi Minisztérium felszólítására a gyár vezetősége elvállalta asztali órák szállítását. Az előkészítő tárgyalások után 1945. június 25-én kiadott rendelés szerint „ a Magyarország által a Szovjetúniónak a hadműveletek és az orosz területek megszállása során okozott károkért” az 1945. június 15-én kötött szerződés értelmében 300.000 darab asztali órát kell szállítani 1946 január elsejéig havi 60.000 darabos tételekben.

   Az órarendelés hosszabb időszakra eldöntötte a Danuvia békeprofilját. A gyár vezetősége sok egyéb meggondolás mellett abból indult ki, hogy az óraműves gyújtógyártó részleg többé-kevésbé éppen maradt és bizonyos átalakításokkal képessé lehet tenni óragyártásra is. Ezenkívül számításba vették az e téren már kialakult termelési tapasztalatokat is.

   Ismeretes, hogy egy új termékfajtára való áttérés minden esetben komoly előkészítést, az anyagi-műszaki feltételek megteremtését igényli. Az óragyártás megindításakor 1945 nyarán ezek a feltételek nem, vagy csak igen kis mértékben voltak meg. Ezért az óragyártásra való berendezkedés, majd a gyártás megindítása egy viharos, sok nehézséggel és küzdelemmel eltöltött korszakot hozott a gyár életébe.

   Az óragyártás teljesítésére az Iparügyi Minisztériummal együttműködve munkaközösséget hoztak létre, amelynek feladata volt többek között a nyersanyagok és félkész termékek szállítása, a Danuvia az alkatrészek kimunkálását és az órák szerelését végezte. Már 1945 nyarán világossá vált, hogy az első hatvan ezres tétel szállítása határidőben nem történhet meg. A szerződésben előírt mintapéldányok is csak augusztus 21-re készültek el, amelyeket azonban megfelelő minőségű rugók és fogaskerekek hiányában a szovjet átvevő szervek nem fogadtak el. Szeptember elején sikerült a megfelelő mintapéldányokat elkészíteni, de eközben világossá vált, hogy a magyar ipar – amely különben sem volt óragyártásra berendezkedve – nem tud megfelelő mennyiségű és minőségű alkatrészeket, elsősorban rugókat szállítani, sőt bizonyos szerszámok is hiányoztak.

   1945 őszén kezdődött hosszadalmas előkészület után került csak sor arra, hogy december folyamán a vállalat megbízottai Svájcba utazhattak és onnan rugókat és szerszámokat vásároltak.

   Az óragyártás mellett az igazgatóság a foglalkoztatottság biztosítására más munkákat is keresett. Ezek közül a legjelentősebb az autójavításra való berendezkedés volt. 1945 őszén magyar szervektől és szovjet katonai alakulatoktól vállaltak részben készpénzfizetésért, részben a kijavított gépkocsik bizonyos hányadának átengedéséért ilyen jellegű munkát. 1945 végén már kb. 140 gépkocsi roncs várt javításra a gyár udvarán. 1946 tavaszán azonban – mint ez az igazgatóság április 25-i ülésének jegyzőkönyvéből kiderül – az autójavítás mérlege szomorú képet mutatott. A kedvezőtlen üzleti eredmény miatt az igazgatóság az üzemi tanáccsal egyetértésben felszámolta az autóügyletet.

   Nem jártak kedvezőbb eredménnyel a többi hasonló jellegű kísérletek sem. A Danuviában  1945 őszétől foglalkoztak benzin forrasztólámpa





, traktor-előmelegítő, ATE-fékek és petróleum előtétkályhák





 gyártásával, bérmunkát vállaltak a Ganz gyártól, stb. Ezek az ideiglenesen vállalt munkák lekötötték a gyár kapacitásának egy bizonyos hányadát, de az eredmények üzleti szempontból kedvezőtlenek voltak.

   1945 telén és 1946 tavaszán a Danuvia rendkívül nehéz helyzetbe került. Súlyosbította a helyzetet, hogy a jóvátételi óraszállítások határidejének elmulasztása tetemes pönálét vont maga után. Miután az 1945 augusztusára kitűzött első határidő, majd az azt követőek is szállítás nélkül múltak el, a pönálé állandóan növekedett.

   Az órarendelés nem teljesítése, illetve a gyártásban mutatkozó nehézségek kiélezték a gyáron belüli viszonyokat. Az üzemi bizottság felelősséget érzett a Danuvia egész munkájáért, és szinte állandóan foglalkozott a termelés gondjaival. 1945 őszén több alkalommal is rendkívül élesen bírálta a vállalat vezetését, amely ekkor nem állt feladata magaslatán.A gyár műszaki és kereskedelmi vezetése nem tudott megbirkózni az óragyártással, olyannyira, hogy 1946 augusztus 1-én a nem teljesítés miatt a Jóvátételi Hivatal az egész órarendelést törölte. Ez a lépés a szállítások nem teljesítése miatt indokolt volt, de kockára tette az üzem egész létét, a benne dolgozó ezer ember kenyerét. Így a stabilizáció beköszöntése a Danuviában újabb nehéz gondok forrásává vált.

   Hosszú és bonyolult tárgyalások után a gyár vezetőségének sikerült engedélyt kapni az óragyártás folytatására és az elkészített órák értékesítésére a szabad piacon. Az órák értékesítését az Órakereskedelmi Rt. vállalta.


   Az 1946 augusztus és szeptember hava volt talán a felszabadulás utáni korszak legnehezebb időszaka a gyár életének. 1946 szeptemberében a Gazdasági Főtanács sietett a Danuvia segítségére, 1.500.000Ft-os átállási hitelt bocsájtott a vállalat rendelkezésére. Ez átmenetileg stabilizálta a vállalatot, fedezte az óragyártásra való áttérés, a felszerszámozás jelentős részét, lehetővé tette az alkalmazottak illetményeinek kifizetését.

 

   Az óragyártás igen lassan futott fel a rentabilitást biztosító mennyiségre. Ezt a mennyiséget a Gazdasági Főtanács által kiküldött revizorok napi 600 darabos termelésben jelölték meg. Az óra-tömeggyártásban sok akadállyal kellett megküzdeni, a gépek pontatlansága, az anyag egyenlőtlensége és rossz megmunkálhatósága miatt. November folyamán 19000 órát állítottak elő.

 

   Jellemző a termelés egyenetlenségére, hogy az első félhónapban 11000 darab volt a gyártott mennyiség. Az első félhónapban 4935 darab volt hibás, kijavítás után is több mint 1000 darab került selejtbe, a második félhónapban a nagyobb mennyiségből csak 3566 darab volt hibás és mindössze 279 darab vált selejtté. Ez a 19000 darabos teljesítmény már biztosította volna a rentabilitást, de a termelés továbbra is ingadozott, és különösen sok gondot okozott az értékesítés.

   1946 karácsonyakor minden dolgozó 1-1 órát kapott, amelynek árát később, részletekben vonták le.

Az 1946 folyamán kiszállított összes órák száma 14706 darab, amelyből a jóvátételi szállításra mindössze 6435 db került, eladásra 7161 darab jutott. A stabilizáció első öt hónapjának mérlege a Danuviában rendkívül kedvezőtlen képet mutat. A revizorok által kimutatott nyers veszteség 1.999.904 Ft volt, amelyet ellensúlyozott a raktáron lévő nyersanyag, félkész és készáru mennyisége. Ez a készlet egyedül órákból 1.963.000. Ft-ra rúgott, szinte fedezte a veszteséget, megfelelt 50.000 óra értékének. Ugyanakkor a magas készlet az óraértékesítés megoldatlanságát mutatta. Hiába közelítette meg az óragyártás a rentabilitás alsó határát, az értékesítés elmaradása következtében a vállalat állandó forgótőke hiánnyal küzdött, kénytelen volt kölcsönhöz és előlegekhez nyúlni. Jogosan merül fel az a kérdés: helyes volt-e az óragyártásra való berendezkedés. A kérdést a szükség döntötte el, a vállalat a felszabadulás után fizetett az előző vezetés egyoldalú fegyvergyártásra való berendezkedéséért. 

   A döntés helyessége mellett szólt az a körülmény is, hogy Magyarországon ilyen típusú - elsősorban ébresztő - óra gyártása nem folyt. A Danuvia által előállított órák minőségileg megfeleltek, minden vizsgálat versenyképesnek minősítette az órákat még külföldi piacokra is. Hangzottak el olyan vélemények is, hogy túl precízek, minőségük 40%-al jobb a Junghaus órákénál.


    A vállalat vezetése nagy erőfeszítéseket tett az óraértékesítés megoldására. 1946 második felében komoly kilátásokkal kecsegtető exporttárgyalások indultak meg. Ausztriában és Svájcban sikerült angol számlára 20.000 darab órát eladni, kedvező tárgyalások folytak dél-amerikai szállításokra vonatkozóan is. 



Érdeklődés mutatkozott svédországi és dániai üzletfelek részéről mintegy 20.000 óra szállítására. Az exporttár 4.5 dollár körül mozgott. Az 1946 végén - 1947 elején folytatott exporttárgyalások eredményeképpen a gyár foglalkoztatottságát 4-5 hónapra biztosító rendelésekre volt kilátás.

   A gazdasági Főtanács utasítására a Danuvia 1947. március 31-i hatállyal az Elhagyott Javak Kormánybiztosságának kezelésébe került. AZ EJK 6.656/1947.sz. határozatával a vállalatot bérbe adta az IKART-nak. Ezzel a lépéssel a Danuvia tulajdonképpen a NIK (Nehézipari Központ) irányítása alá került. A NIK 1947 májusában Takáts László főmérnök személyében került a Danuviába.


   Ez a lépés előkészítette a tőkés tulajdon kiszorítását a Danuviából és kedvezőbb feltételeket teremtett a gyár egész életének rendezéséhez.

   Az 1947-es év azonban még tele volt küzdelmekkel és nehézségekkel. A műszaki vezetés az üzemi bizottsággal együttműködve az óragyártás havi 20.000 darabra való felfuttatását tűzte ki célul. Ez a célkitűzés az év folyamán irreálisnak bizonyult. Rendkívül nagy volt a termelés ingadozása. 1947 június utolsó hetében 4.200 órát gyártottak, júliusban 12.432 db-ot, augusztusban csak 7.536-ot. Az eredeti terv szerint júniusban 16.000 db, júliusban 18.000 db, augusztusban 20.000 db órát kellett volna gyártani. Az augusztusi termelés az előirányzat 50%-át sem érte el. Az elmaradás fő oka a nyersanyaghiány volt. Nem oldották meg a vállalat vezetésén belüli együttműködést sem, " az egyes osztályoknak bele kell avatkozniuk a másik ügyeibe és utána kell járni, hogy egy munka ami elindult, valóban befejezésre jutott-e. Hiányzik a lelkesedés a munkánál, és a leleményesség" - állapította meg az 1947 szeptember 23-i üzemvezetői értekezleten Takáts László NIK megbízott. A lelkesedés csökkenéséhez hozzájárult, hogy a munkások egy része bizonytalanságban volt, állandó átszervezések, áthelyezések, sőt elbocsájtások is folytak a gyárban.




   Továbbra is sok gondot okozott az elkészült órák értékesítése. A belföldi piac a termelt mennyiségnek csak kb. egynegyedét tudta felvenni, az export körül állandóan újabb és újabb nehézségek merültek fel. A belföldi értékesítést a vállalattal kötött szerződés szerint az Órakereskedelmi Rt. végezte. Az Órakereskedelmi az órákat a Danuviától 52 forintért vette át, és 92-ért hozta forgalomba, közel 100%-os haszonnal. Ugyanakkor a Danuvia veszteségesen adta el az órákat, a gyár önköltsége 60 forint körül mozgott. 1947 augusztusában, az Órakereskedelmivel kötött szerződés lejártakor az üzemi bizottság saját kereskedelmi szerv felállítása mellett foglalt állást, ehhez azonban a felettes szervek nem járultak hozzá. Hosszas tárgyalások után az Órakereskedelmi Rt. vállalta 42.000 óra eladását, rajta kívül vidékre a Hangya részére 15.000, a NIK és a MÁSZ (Magyar Állami Szénbányák) dolgozói részére ugyancsak 15.000 óra szállítását vállalták kedvezményes áron. Az export is akadályokba ütközött, a magyar óra teljesen új volt a világpiacon. 1947. március 1-én a gyár svájci megbízottja többek között azt kérte, hogy az órákra legalább azt írják rá "svájci alkatrészekből gyártott ébresztőóra!" Az ár magasnak bizonyult, a szerkezet túl jó volt ébresztőórához képest. Az ébresztőóra a háború előtt főleg német gyártmányú tömegcikk volt, sajtolt fogaskerekekkel, húzott profilacélból készült meghajtó kerekekkel. 

  Az óragyártás mellett folytatták még a kísérleteket az írógépmodellekkel, kísérleteztek dinamógyártásra  való berendezésekkel, stb.


   1948-as zsebnaptár, fedlapján az óragyártásnál használt                                 emblémával (ilyen jelzés található a lakatokon is) :

https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-WXhIR0RhYmdvYm1SUW52UWNWS0YwQT09

   Az óragyártás felfejlődése 1947 decemberében befejeződött, a tervek szerint 1948 januárjában 25.000 db, februárban 34.000 db, márciustól havi 40.000 órát kívántak gyártani. Ez a termelési volumen nem csak a kiadások fedezését biztosította, hanem feltételezte a forgótőke képzését is. Kedvezőek voltak az exportlehetőségek is. Hollandia részére 170.000 darab órára, Svédországba 12.000 db-ra, Olaszországba 10.000 darabra szóló kötés volt, kilátásba volt helyezve egy amerikai rendelés mintegy 100.000 darabra,  tárgyalások folytak Hollandiába további 200.000 db, Ceylonba 160.000 óra szállítására. Belföldi eladásra 120.000 óra volt lekötve, ezenfelül a Gazdasági Főtanács kilátásba helyezte kb. 2.000 db. blokkoló óra megrendelését ötmillió forint értékben.

https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-M1ZiZVl2OHJwV1NHMmJXWGpJM0VKQytkY2FMQmp2UlFQTTVLSXVPODlBbz0

   Az 1948. május 1-i felvonuláson a dolgozók már magukkal vihették az abban a hónapban legyártott 40.000-ik órát. A műszaki - szervezési feladatok megoldása után ezt a 40.000-es darabszámot minden hónapban teljesíteni tudta.







   De a belföldi piac nem volt képes felvenni a gyár teljes termelését, s az a magáncég, amely a Danuvia óraexportját intézte, szintén nem volt felkészülve ilyen mennyiség értékesítésére. Az exportlehetőséget nehezítette az a körülmény is, hogy a háború alatt megrongálódott német óragyárak újból elkezdték a termelést és óráikkal elárasztották a nyugati piacot. Néhány hónap alatt ezért több mint 300.000 óra halmozódott fel az üzem raktárában. Ekkor az iparigazgatóság kezdeményezésére a vállalat vezetője és az exportcég tulajdonosa nyugat-európai körútra indult, s sikerült is a felgyülemlett raktárkészletet - valamivel a világpiaci ár alatt - eladniuk.

   Ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy az adott piacviszonyok között - elsősorban a hazai piac gyenge felvevőképessége miatt - a Danuviának át kell állnia az óragyártás helyett új, jövedelmezőbb termékek gyártására. 

Danuvia órák a teljesség igénye nélkül:

(orca gyűjteménye)




 Maróti József gyűjteménye:


                        

                            Csordás Gábor gyűjteménye:


                    

 



Németh Dániel "bauhaus stílusú" Danuvia órái:














Ezen a linken láthatóak még Danuvia órák szakszerű leírással:

folytatása következik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése