Ocskay Zoltán:
Szabó II László
1934.11.04. - 2020.05.16.
Életének 86. évében május 16-án
szívroham következtében meghalt Szabó II László, minden idők legsokoldalúbb,
legkiemelkedőbb magyar motorversenyzője. Összesen 20 egyéni magyar (országos)
bajnoki cím, egy csapatbajnoki cím és egy Budapest-bajnoki cím tartozik
eredménylistájához. A 20 országos bajnokságból 14 a gyorsasági, 4 a motokrossz,
2 az enduro szakágban született.
Számos nemzetközi versenyen aratott győzelmet. Kiemelkedő az Adria GP-n Opatijában elért három első helye (1962, 1967, 1968, az 1962. évi Csehszlovák GP-n, az 1969-ben rendezett Osztrák TT-n és az 1971-ben a Nürburgringen elért dupla kategóriagyőzelme.
Szabó II László életében legenda
lett. Ő volt a magyar motorkerékpársport igazi virtuóza, aki sorozatban tudott
bajnokságot nyerni terepen és pályán, aki a hortobágyi tanyáról eljutott a
világbajnokságra, akit respektált minden versenytársa, függetlenül attól, hogy
a Népligetben vagy a Assenben találkozott vele.
Beletartozott abba a sportolói
körbe, akik a magyar közönség kedvencei lettek a hatvanas években. Egyike volt azoknak
a magyar sportolóknak, akik megállták helyüket a világnagyságokkal szemben.
A magyar motorsport és a rajongók
számára ő volt a „Szabókettő”, aki ragadványnevét azért kapta, mert amikor
1954-ben megkezdte fantasztikusan sikeres pályáját, volt már egy Szabó László,
az ugyancsak kiváló „Kuksi”. Érdekes párhuzam, hogy mindketten fél szemmel
versenyeztek, csakhogy míg „Szabókettő” születési rendellenességként nem látott
jól, Szabó I. balesetben veszítette el fél szemét.
Szabó II László a Hortobágy szélén,
Bagotán született, édesapja kerékgyártóként kereste a kenyérre valót. 1949-ben
a család Budapestre költözött, Laci pedig ipari tanuló lett. Az iskolások az
Elnök utcai Tefu-telepen dolgoztak, és a Tefunak volt motorsport-szakosztálya
is. Innen egyenes út vezetett a versenyzéshez.
Szabó II László nem egyszerűen
versenyző volt, hanem megszállott versenyző. Ez sikereinek titka. Hajdani
danuviás munkatársai felidézték, hogy képes volt a gyárban tartott
versenymotorján egész nap versenypózban kuporogni, hogy a teste megszokja ezt a
helyzetet, és eddze magát. Erősítette a kezét, az ujjait. Ha nem volt más
lehetőség, akkor pénzérmével gyakorolt. Elengedte, elkapta, hogy a reflexeit
javítsa. Máskor a bukósisakjába súlyt helyezett, és így motorozta körbe a
Balatont, hogy erősítse nyakizmait. Mert abban az időben egy versenyző gyakran
indult három kategóriában egy nap, s minden alkalom egy-egy órát jelentett
összegörnyedve.
Két évvel a pályakezdés után,
1956-ban három bajnoki címet szerzett, ő lett a legjobb a 125-ös gyorsasági,
terepgyorsasági (krossz) és túra kategóriában is. Az utolsó túrabajnoki
fordulóban a legnagyobb vetélytársa, Gál László motorjából elfolyt a benzin,
nem tudott továbbmenni. Szabó II László segítette ki.
Az ötvenes évek végén az egész
magyar élmezőny, köztük ő is – MZ-re ült át. Ezzel a márkával aratta a
legnagyobb sikereit, amiben fontos része volt az arany kezű szerelőnek,
Szöllősi Zsigmondnak, no meg Szabó II legendás akaraterejének. Emlékezetes
eset, amikor Opatijában 1958-ben egy féktávon összeakadt a cseh Malina
CZ-jével, és letört az MZ egyik lábtartója, s ezzel együtt megszűnt a hátsó
fék. A lábtartót az ölébe téve folytatta a futamot, és végül a hatodik helyen ért
célba.
1961-ben ülhetett először gyári
felkészítésű MZ-re. Ekkor bebizonyosodott különleges talentuma, de sajnos az
is, hogy a keletnémet motorok ugyan gyorsak, ám nem eléggé megbízhatóak. Ennek
ellenére a brnói világbajnoki futamon a gyári Honda mögötti második helye
nagyszerű sikernek számított. 1962-ben a Honda szerződést ajánlott neki, de az
akkori politikai viszonyok között ez nem érdem, hanem bűn lett a sportvezetés
szemében.
Nem adta fel, visszatért a
krosszpályákra is, és közben uralta a hazai versenyeket a gyorsasági kis kategóriában,
1965-ben gyorsasági és krosszbajnok, 1968-ban, 1970-ben és 1971-ben 125-ös és
250-s kategóriabajnok gyorsaságiban. Ő lett a magyar motorsport első igazi
sztárja. A népligeti versenyek előtt mindig alapkérdés volt sokak számára, hogy
Szabó II indul vagy sem.
És nemcsak Magyarországon lett az
első számú menő, ő volt az, akit sokáig Magyarországgal azonosítottak a
motorsportban. Húsz éven át küzdött, gyakran reménytelen helyzetből indulva. És
micsoda sikerei voltak! Két futamgyőzelem egy napon a Nürburgringen, a
motorsport szentélyében, a világ talán legveszélyesebb versenypályáján. A
350-es Yamahával a második kör után már körrekorddal vezette a mezőnyt
márkatársa, Jarno Saarinen előtt, és győzött, megismételve az előző napon
250-es Yamahával elért sikerét.
Noha csak fél szemmel látott jól,
az a fél szem is elég volt, hogy minden pályát néhány kör alatt kiismerjen.
Felbecsülhetetlen érték egy motorversenyző számára, főleg az olyan hosszú és összetett
pályákon, mint a Nürburgring vagy a Man-sziget.
Amikor 1972-ben egy közúti baleset
során – utas volt a vétlen autóban – súlyosan megsérült, a felgyógyulás után,
visszavonulva, az utánpótlással foglalkozott, edzőként segítve Kiss Lászlót,
Kamrás Károly, Balogi Zoltánt, Gyurászik Lászlót. Később fiát, Szabó Attilát
támogatta versenyzői karrierje, majd vállalkozása dolgaiban.
Nem mulasztotta el segíteni régi
motoros társait, kiállt értük és a motorsportért minden lehetséges alkalommal.
Fontos támasza és szervezője volt a régi motorversenyzők mind népszerűbb
összejöveteleinek. Arra is gondja volt, hogy emlékei megmaradjanak az utókor
számára, sportpályafutásának története 2013-ban jelent meg nyomtatásban.
Amíg egyre romló látása ellenére motorra
tudott ülni, égett benne a tűz. Utoljára talán 2008-ban versenyzett egy Spában
rendezett nosztalgiafutamon. A régi idők harcosai többnyire öregurasan
berregtek körbe, hogy közben élvezhessék a nézők tapsait, majd megérkezett egy Yamaha
350-es a spái célegyenesbe, amelynek a motorja jól hallhatóan a piros vonalig
forgatva sivított, villámként süvített el a nagy lelátó előtt, hogy csattanós
visszaváltásokkal támogatott fékezéssel az utolsó pillanatban beessen a
derékszögkanyarba. Kell-e mondani, hogy a „mi Lacink” volt, aki nem tudott
leszokni a sebesség élvezetéről.
Azt, hogy miben rejlettek Szabó II
László értékei, talán az egykori versenyzőtárs, a háromszoros világbajnok Luigi
Taveri fogalmazta meg a legjobban.
„Sok kiváló versenyzővel találkoztam pályafutásom során, de bizonnyal
mondhatom, hogy Szabó László volt az egyik legelszántabb harcos közöttük.
Első világbajnoki címemet nem mellékesen annak köszönhetem, hogy 1962-ben
győzni tudtam a Sachsenringen Szabó László előtt. Ha nem megy tönkre Szabó
MZ-je a cél előtt pár száz méterrel, kétségtelenül az övé lett volna a dicsőség,
és bizonyosan az egész karrierje másként alakul.
Sajnos ő nem kaphatta meg azokat a lehetőségeket, amelyeket tudása alapján megérdemelt volna. Ha ő is Hondán versenyezhetett volna, talán néhány világbajnoki címmel szegényebb lennék. De azt hiszem, így is kivételes pályafutást mondhat magáénak, mert egy kicsi és szegény országból érkezve, sok nehézséggel megküzdve méltón képviselte büszke nemzetét.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése